کد خبر: 1228411
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰

جوان آنلاین: با آغاز حمله زمینی ارتش اسرائیل به شهر رفح، خدمات و امکانات پزشکی در این شهر به شدت کاهش یافته و تعطیلی بیمارستان‌ها جان صد‌ها هزار فلسطینی را تهدید می‌کند. سازمان ملل هم از آواره شدن موج جدید ۸۰ هزار نفری ساکنان رفح خبر داده است. 
درحالی که جامعه بین‌المللی نسبت به عواقب حمله زمینی ارتش صهیونیستی به رفح هشدار داده بود، هنوز چند روزی از حملات صهیونیست‌ها نگذشته که فاجعه انسانی همه سطوح انسانی در این منطقه را فراگرفته است. به گزارش بی‌بی‌سی، پزشکان در شهر رفح گفتند که بیش از یک میلیون نفر که در این شهر جنوبی نوار غزه پناه گرفته بودند، در خطر محرومیت از مراقبت‌های بهداشتی قرار دارند. بزرگ‌ترین بیمارستان از سه بیمارستان نیمه فعال شهر، به نام ابویوسف النجار، روز سه‌شنبه پس از دریافت دستور تخلیه و درگیری در نزدیکی آن، به سرعت تخلیه شد. بخش دیالیز این بیمارستان، تنها بخش دیالیز فعال در نوار غزه بود، که راه نجاتی برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه بود. پیشروی نیرو‌های زمینی اسرائیل در شهر خان‌یونس هم موجب عدم دسترسی به بیمارستان اروپایی که بیماران نیازمند به جراحی فوری در آن بستری بودند، شده است. در کنار آن گذرگاه‌های مرزی رفح و کرم ابوسالم نیز بسته شده و امکانات درمانی و بیمارستانی دیگر وارد نوار غزه نمی‌شود. همزمان زایشگاه امارات در رفح که روزانه مشغول به دنیا آوردن ده‌ها نوزاد است و بیمارستان تخصصی کویت با کمبود ظرفیت، پرسنل و تجهیزات و خدمات اضطراری مواجه هستند. یکی از پزشکان این بیمارستان که قبل از جنگ تنها چهار تخت مراقبت‌های ویژه داشت، می‌گوید وضعیت در آنجا «به تمام معنا فاجعه‌بار» است. بیمارستان تخصصی کویت با وجود کمبود تخت، پرسنل و تجهیزات، شاهد افزایش تعداد بیماران بوده است. دکتر جمال الحمس، مدیر یکی از بیمارستان‌های رفح به بی‌بی‌سی گفت: «آن‌ها باید کجا بروند؟ قرار بود چادر‌ها و سایر لوازم در مناطق امن تهیه شود که این کار انجام نشده است.» صد‌ها هزار کودک که در رفح پناه گرفته‌اند، مجروح، بیمار یا دچار سوءتغذیه هستند و آسیب‌دیده یا با معلولیت زندگی می‌کنند. سازمان پزشکان بدون مرز روز چهارشنبه گفت که تیم‌های این سازمان در حال ترخیص بیماران از بیمارستان صحرایی اندونزی در رفح که مخصوص ارائه مراقبت‌های پس از عمل بود، هستند. به گزارش آسوشیتدپرس، سازمان بهداشت جهانی نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد تنها به اندازه سه روز سوخت برای عملیات پزشکی خود در جنوب غزه در اختیار دارد و کمبود سوخت یکی از سه بیمارستان باقی‌مانده در شهر رفح را به‌تعطیلی کشانده است. 

 آوارگی ۸۰ هزار نفری در رفح 
با تشدید جنایات صهیونیست‌ها در رفح، شرایط زندگی برای ساکنان فلسطینی آن دشوارتر از قبل شده است. فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل روز پنج‌شنبه در این باره گفت: دفتر هماهنگی امور بشردوستانه گزارش می‌دهد که از روز سه‌شنبه که عملیات زمینی ارتش اسرائیل در رفح آغاز شد، حدود ۸۰‌هزار نفر آواره شده‌اند. به گزارش الجزیره، او تصریح کرد: بیشتر این آوارگان به دنبال امنیت در خان‌یونس و دیرالبلاح هستند. این مناطق فاقد خدمات اولیه موردنیاز برای حمایت از غیرنظامیانی هستند که به غذا، سرپناه و مراقبت‌های بهداشتی نیاز دارند. فرحان حق ادامه داد: هیچ کمک بشردوستان یا سوختی که برای عملیات کمک رسانی ما تأمین می‌شود در روز‌های اخیر نتوانسته است از طریق گذرگاه رفح وارد شود. این سخنگوی سازمان ملل گفت: برنامه جهانی غذا گزارش می‌دهد که انبار اصلی آن در غزه اکنون غیرقابل‌دسترس است. فرحان حق اضافه کرد: آژانس امداد و کار سازمان ملل (آنروا) در غزه گفت که اگر ما سوخت دریافت نکنیم، برخی بیمارستان‌ها ظرف سه روز دیگر ژنراتور‌های خود را خاموش خواهند کرد. 
لازم به ذکر است که رفح تنها منطقه نسبتاً امن برای ۵/۱ میلیون فلسطینی بود که از زمان جنگ در غزه به آن پناه برده بودند، اما با یورش اشغالگران به رفح، دیگر جای امنی برای ساکنان غزه وجود ندارد. در این شرایط اسفبار، مسیر‌های امدادرسانی به فلسطینیان نیز مسدود شده است و تعدادی از شهرک‌نشینان افراطی روز پنج‌شنبه برای جلوگیری ورود کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه به غزه، با ریختن سنگ در مسیر منتهی به رفح، مانع رسیدن کمک‌ها به فلسطینیان شدند.

برچسب ها: رفح ، اسرائیل ، غزه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار